Etikkerklæring for Norges Røde Kors sine Leverandører

Code of Conduct

24. februar 2025

Del siden

Røde Kors Førstehjelp AS er 100 % eid av Norges Røde Kors. Alle aksjene i selskapet representeres av organisasjonens Generalsekretær. 
Røde Kors Førstehjelp følger Norges Røde Kors sin egen Code of Conduct og bruker denne aktivt mot egne leverandører.

Code of conduct

Etikkerklæring for Norges Røde Kors sine Leverandører

1.            Definisjoner

Vilkårene i dette dokumentet Code of conduct utgjør Etikkerklæring om samfunnsansvar for handel i og med Norges Røde Kors (heretter «Etikkerklæringen»). Etikkerklæringen gjelder for enhver samarbeidspartner, leverandør eller annen tjenesteyter (heretter «Leverandør») til Røde Kors i Norge (heretter «Røde Kors»). Etikkerklæringen er et vedlegg til Standard innkjøpsvilkår som medfølger avtalen eller ordrebekreftelsen mellom Leverandøren og Røde Kors (heretter kalles slike innkjøpsvilkår for «Hovedavtalen»). 

Enhver Leverandør skal overholde nasjonale lovkrav, samt overholde disse etiske retningslinjene kalt Etikkerklæringen og internasjonalt anerkjente standarder og konvensjoner. Dette innebærer at enhver

Leverandør forplikter seg til å følge blant annet Genève-konvensjonene, FNs verdenserklæring om menneskerettigheter, FNs veiledende prinsipper om næringsliv og menneskerettigheter, FNs konvensjoner om klima, mangfold, rettigheter og diskriminering, herunder Parisavtalen, FNs barnekonvensjon og ILO konvensjonene, Den europeiske menneskerettighetskonvensjon og norske Lov om styrking av menneskerettighetenes stilling i norsk rett (menneskerettsloven). Leverandøren plikter å påse at varer og tjenester som leveres til Røde Kors og annet arbeid som utføres i samarbeid med eller på vegne av Røde Kors, oppfyller kravene angitt nedenfor. 

2.            Samfunnsansvar

2.1           Respektere menneskerettigheter

Leverandøren skal respektere og ivareta internasjonalt anerkjente menneskerettigheter. Leverandøren skal respektere personvern, verdighet og andre personlige rettigheter for alle mennesker.

2.2          Røde Kors-prinsippene

Leverandøren er kjent med at Røde Kors er en humanitær organisasjon som har som formål å yte bistand innenfor rammene av de syv Røde Kors prinsippene. Leverandøren skal bidra til at Røde Kors klarer å overholde disse prinsippene som kort forklart nedenfor.

2.2.1        Humanitet

Røde Kors ble grunnlagt ut fra ønsket om å upartisk bringe hjelp til de sårede på slagmarken. Både i sitt internasjonale og nasjonale arbeid, streber Røde Kors etter å forebygge og lindre menneskelig lidelse. Organisasjonens formål er å beskytte liv og helse og sikre respekt for enkeltmennesket. Røde Kors arbeider for å fremme gjensidig forståelse, vennskap, samarbeid og varig fred mellom alle mennesker.

2.2.2       Upartiskhet

Røde Kors yter hjelp uavhengig av nasjonalitet, etnisitet, livssyn, samfunnsklasse eller politisk overbevisning. Røde 

2.2.3       Nøytralitet

For å kunne bevare alles tillit skal Røde Kors ved konflikter ikke ta parti eller på noe tidspunkt la seg engasjere i uoverensstemmelser av politisk, etnisk, religiøs eller ideologisk karakter.

2.2.4        Uavhengighet

Røde Kors er uavhengig. Selv om det nasjonale Røde Kors skal bistå myndighetene under krig og i nødsituasjoner og er underlagt landets lover, må Røde Kors alltid opprettholde sin selvstendighet for til enhver tid å kunne handle i overensstemmelse med Røde Kors-prinsippene.

2.2.5        Frivillighet

Røde Kors er en humanitær hjelpeorganisasjon basert på frivillig medlemskap. Bistanden fra Røde Kors er ikke på noen måte tilskyndet av ønsket om økonomiske fordeler. Røde Kors har frivillige over hele verden som bruker av sin tid for å hjelpe mennesker i sårbare livssituasjoner.

2.2.6       Enhet

I hvert land kan det bare være én Røde Korsorganisasjon. Den må være åpen for alle og utføre sin humanitære virksomhet over hele landet.

2.2.7       Universalitet

Røde Kors er en verdensomspennende bevegelse hvor de nasjonale Røde Kors-foreningene har samme status og deler samme ansvar og plikt til å hjelpe hverandre.

2.3          Forbud mot diskriminering og trakassering

Leverandøren plikter å ha nulltoleranse for både direkte og indirekte diskriminering på grunn av kjønn, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene. Leverandøren skal ha nulltoleranse for trakassering, herunder seksuell trakassering, samt all form for truende og utnyttende adferd. Leverandøren skal ha interne varslingsrutiner på arbeidsplassen for forhold som strider mot disse retningslinjene og helst noe tilsvarende Etikkerklæringen. 

2.4          Arbeidsvilkår og arbeidsforhold

Leverandøren skal overholde nasjonale lover og internasjonale standarder for arbeidsmiljø og arbeidsvilkår. Dette innebærer at Leverandøren skal påse at helse, miljø og sikkerhet er ivaretatt for arbeidstakere som utfører arbeid for Leverandøren. Dette gjelder også for oppdragstakere som utfører arbeid for Leverandøren eller i den grad Leverandøren har mulighet til å påvirke oppdragstakerens helse, miljø og sikkerhet.

Leverandøren skal ikke på noen som helst måte bruke tvang i forbindelse med arbeids- eller oppdragsforhold, og plikter å påse at arbeidsforholdet mellom ansatte eller oppdragstagere og Leverandøren som arbeidsgiver eller oppdragsgiver er basert på frivillighet. Leverandøren skal tilrettelegge for at alle ansatte står fritt til å avslutte arbeidsforholdet etter å ha underrettet Leverandøren om dette på en rimelig måte. Leverandøren skal også anerkjenne retten til organisasjonsfrihet, og tilrettelegge for kollektive forhandlinger dersom en vesentlig del av dens arbeidstakere ønsker dette. Leverandøren skal tilrettelegge for at representanter eller medlemmer av fagforeninger har mulighet til å utøve sine verv på arbeidsplassen. 

2.4.1 Mindreårige som arbeidskraft

Leverandøren skal være særlig varsom ved bruk av mindreårige arbeidstakere. Barn under 18 år skal ikke, under noen omstendighet, utføre arbeid som kan sette barnets helse eller sikkerhet i fare.

Barn under 15 år skal ikke, under noen omstendighet, utføre arbeid som kan være til skade eller ulempe for deres mulighet til å ta eller fullføre utdanning. 

2.4.2        Lønnsvilkår

For arbeidstakere i Norge skal Leverandøren operere med godtgjørelser som minst tilsvarer bransjestandard, eller minstelønn i de bransjer der minstelønn er innført. Ved bruk av arbeidstakere i andre land, og særlig i lavkostland, skal Leverandøren sikre at lønn til arbeidstakerne minst er i tråd med den høyeste nasjonale minstelønnsbestemmelser eller bransjestandard i slikt land. Lønnen skal alltid være tilstrekkelig til å dekke grunnleggende behov, inkludert noe sparing.

2.5          Klima og Miljø 

Leverandøren skal overholde internasjonale miljøstandarder. Leverandøren skal anvende et «føre-var-prinsipp» i spørsmål knyttet til forurensning, miljørisiko og andre miljø- og klimautfordringer. I tillegg bør Leverandøren etterstrebe å fremme ansvarlige miljøholdninger, samt bidra til bruk og utvikling av miljøvennlig teknologi og produkter. Leverandøren skal overholde alle miljøkrav som Røde Kors har stilt for innkjøpet. 

3.            Samarbeid med Røde Kors

3.1 Forretningsmetoder, antikorrupsjon og antihvitvasking

Leverandøren skal unngå og internt forby forretningsmetoder som med rimelighet anses som urettmessige. Leverandøren skal være kjent med norsk lovgivning knyttet til bestikkelser, korrupsjon, bedrageri, hvitvasking og annen ulovlig forretningsvirksomhet og plikter å overholde denne. Leverandøren skal forhindre korrupsjon i sine forretningsmetoder, og skal ikke direkte eller indirekte yte noen form for utilbørlig fordel, tjeneste eller insentiver til tredjeparter med den hensikt å skaffe personlige eller forretningsmessige fordeler. 

3.2           Bruk av underleverandører

Dersom Leverandøren benytter underleverandører for varer eller tjenester som leveres til Røde Kors eller for andre oppdrag som Leverandøren utfører for eller med Røde Kors, er Leverandøren forpliktet til å bidra til at også underleverandører er kjent med og etterlever vilkårene i Erklæringen. 

3.3          Omdømme

Leverandøren skal ikke foreta handlinger eller uttale seg på en måte som er egnet til å påvirke Røde Kors sitt omdømme eller goodwill negativt. Leverandøren skal følgelig unngå å utføre handlinger eller uttale seg på en måte som er egnet til svekke menneskers tillit til Røde Kors og dermed også Røde Kors sin mulighet til å utføre sitt bistandsarbeid innenfor de syv prinsippene.  

3.4             Respekt for internasjonal humanitær rett

Leverandøren og dets underleverandører skal ikke foreta handlinger eller uttale seg på en måte som strider mot internasjonal humanitær rett, de sentrale internasjonale regelverk nevnes i punkt 1 andre avsnitt. Dette inkluderer bl.a. at Leverandøren ikke skal føre eksport av artikler i strid med humanitærretten, drive handel med en part i en væpnet konflikt eller foreta annen handelspraksis som kan bidra til å undergrave folkerettslige prinsipper. Leverandøren skal være høyst varsom ved bruk av samarbeidspartnere eller leverandører lokalisert i eller kjøp av varer eller tjenester som stammer fra et område i væpnet konflikt.

3.5          Virksomhet i konflikt med Røde Kors bevegelsens prinsipper og verdier

Leverandøren skal underrette Røde Kors dersom Leverandøren utøver virksomhet som er i konflikt, eller kan være i konflikt med Røde Kors’ bevegelsen sine humanitære prinsipper og verdier. Slik virksomhet er produksjon eller omsetning av våpen, pornografi, rusmidler (herunder, men ikke begrenset til alkohol og tobakk) og kull. Leverandøren skal også underrette Røde Kors dersom den utøver annen virksomhet som etter leverandørens vurdering kan være i konflikt med Røde Kors bevegelsen sine prinsipper og verdier.

3.6          Røde Kors’ rett til å føre tilsyn

Leverandøren skal på forespørsel gjøre tilgjengelig for Røde Kors all informasjon og dokumentasjon som er nødvendig for å påvise at forpliktelsene fastsatt i denne Etikkerklæringen er oppfylt. 

3.7          Melding om brudd

Dersom Leverandøren oppdager brudd, eller får mistanke om brudd på Etikkerklæringen, enten internt eller eksternt hos en underleverandør, skal

Leverandøren melde ifra om dette til kontaktpunktet oppgitt i Hovedavtalen pkt. 1.3 [sett inn henvisning til sted der kontaktpunkt fremgår om ikke det fremgår av hovedavtalen]. 

3.8          Kontraktsbrudd

Dersom Leverandøren ikke overholder vilkårene i Etikkerklæringen, utgjør dette kontraktsbrudd. Ved kontraktsbrudd plikter Leverandøren innen rimelig tid å rette opp manglene i egen virksomhet og/eller pålegge underleverandører å foreta tilsvarende retting. Retting av manglene skal dokumenteres skriftlig. Dersom retting ikke gjennomføres innen rimelig tid, kan Røde Kors kreve erstatning for det økonomiske tapet Røde Kors har lidt som følge av kontraktsbruddet. Ved vesentlige brudd på Etikkerklæringen, kan Røde Kors heve kontrakten med Leverandøren. I vurderingen av om vesentlighetskravet er oppfylt skal både Røde Kors’ økonomiske tap og potensielle omdømmetap hensyntas. Gjentatte brudd på Etikkerklæringen eller manglende oppfølging etter at Røde Kors har påpekt forholdene skriftlig med tidsfrist for å rette opp brudd på denne Etikkerklæringen, er alltid å anse som vesentlig kontraktsbrudd.

 

Etikkerklæringen for leverandører til Røde Kors er revidert 18. januar 2022. Dette dokumentet er Vedlegg 1 til Standard innkjøpsvilkår for leverandører til Røde Kors.