Psykososial Førstehjelp Grunnkurs 5 timer
Dette kurset inneholder ingen praktisk førstehjelp men fokuserer på å gi deltageren en grunnleggende forståelse om hvordan gi best mulig psykososial førstehjelp til mennesker i krise.
Vi går igjennom vanlige reaksjoner og hvordan å møte disse på en best mulig måte. Vi går også igjennom den enkelte kundes behov og skreddersyr kurset etter dette. Kurset passer spesielt godt for mennesker og bedrifter som møter mennesker med ulike utfordringer knyttet til mental helse og kriser. Kan også spesial tilpasses for de som jobber med barn og unge.
Kurset bygger på faste grunnprinsipper, men innhold og øvelser vil kunne tilpasses arbeidsplassens behov og deltakernes erfaringer.
Målet er å gi de ansatte praktiske verktøy til å håndtere akutte psykososiale hendelser, gi støtte til kolleger eller kunder, og bidra til trygg oppfølging etterpå.
- Hva er psykososial førstehjelp, og hvorfor det er viktig
- Hva skjer med hjernen og kroppen under krise og traume
- Vanlige stressreaksjoner hos mennesker
- Forskjell mellom psykisk førstehjelp og profesjonell behandling
- Aktiv lytting og kommunikasjon i krisesituasjoner
- Hvordan skape trygghet og tillit
- Hva man bør og ikke bør si
- Gruppeoppgaver
- Hvordan ivareta både den rammede og seg selv som hjelper
- Pedagogiske virkemidler
- Rollespill og realistiske case
- Refleksjonsoppgaver i smågrupper
Eksempler på bedrifter som bør ha et psykososialt førstehjelpskurs
Dette er spesielt relevant for virksomheter der ansatte kan møte psykisk belastende situasjoner, høy emosjonell påkjenning eller der det er økt risiko for konflikter og kriser.
1. Helse- og omsorgssektoren
Sykehjem
Hjemmesykepleie
Akuttmottak
Psykiatriske institusjoner
2. Skole- og utdanningsmiljø
Barne- og ungdomsskoler
Videregående skoler
Høyskoler og universiteter med studenthelsetjenester
3. Nødetater
Politi
Brann- og redningstjeneste
Ambulansepersonell
4. Offentlige etater med mye publikumskontakt
NAV-kontor
Sosialtjenester
Mottakssentre for flyktninger og asylsøkere
5. Private virksomheter med høyt kundepress eller risiko for krevende hendelser
Flyplasser
Store hotellkjeder
Transport og kollektivtrafikk
Call-sentre og kundeservice med høy konfliktbelastning
6. Industri- og byggeplasser med risiko for alvorlige arbeidsulykker
Olje- og gassbransjen
Bygg- og anleggsbedrifter
Store fabrikker