_S4A2399.jpg

Psykososial Førstehjelp Grunnkurs 5 timer

Artikkelnummer PSY5
kr 10 240(inkl. MVA)
Dette kurset inneholder ingen praktisk førstehjelp men fokuserer på å gi deltageren en grunnleggende forståelse om hvordan gi best mulig psykososial førstehjelp til mennesker i krise.

Dette kurset inneholder ingen praktisk førstehjelp men fokuserer på å gi deltageren en grunnleggende forståelse om hvordan gi best mulig psykososial førstehjelp til mennesker i krise.

Vi går igjennom vanlige reaksjoner og hvordan å møte disse på en best mulig måte. Vi går også igjennom den enkelte kundes behov og skreddersyr kurset etter dette. Kurset passer spesielt godt for mennesker og bedrifter som møter mennesker med ulike utfordringer knyttet til mental helse og kriser. Kan også spesial tilpasses for de som jobber med barn og unge.

Kurset bygger på faste grunnprinsipper, men innhold og øvelser vil kunne tilpasses arbeidsplassens behov og deltakernes erfaringer.
Målet er å gi de ansatte praktiske verktøy til å håndtere akutte psykososiale hendelser, gi støtte til kolleger eller kunder, og bidra til trygg oppfølging etterpå.

  • Hva er psykososial førstehjelp, og hvorfor det er viktig
  • Hva skjer med hjernen og kroppen under krise og traume
  • Vanlige stressreaksjoner hos mennesker
  • Forskjell mellom psykisk førstehjelp og profesjonell behandling
  • Aktiv lytting og kommunikasjon i krisesituasjoner
  • Hvordan skape trygghet og tillit
  • Hva man bør og ikke bør si
  • Gruppeoppgaver
  • Hvordan ivareta både den rammede og seg selv som hjelper
  • Pedagogiske virkemidler
  • Rollespill og realistiske case
  • Refleksjonsoppgaver i smågrupper

 

Eksempler på bedrifter som bør ha et psykososialt førstehjelpskurs

Dette er spesielt relevant for virksomheter der ansatte kan møte psykisk belastende situasjoner, høy emosjonell påkjenning eller der det er økt risiko for konflikter og kriser.

1. Helse- og omsorgssektoren

Sykehjem

Hjemmesykepleie

Akuttmottak

Psykiatriske institusjoner

2. Skole- og utdanningsmiljø

Barne- og ungdomsskoler

Videregående skoler

Høyskoler og universiteter med studenthelsetjenester

3. Nødetater

Politi

Brann- og redningstjeneste

Ambulansepersonell

4. Offentlige etater med mye publikumskontakt

NAV-kontor

Sosialtjenester

Mottakssentre for flyktninger og asylsøkere

5. Private virksomheter med høyt kundepress eller risiko for krevende hendelser

Flyplasser

Store hotellkjeder

Transport og kollektivtrafikk

Call-sentre og kundeservice med høy konfliktbelastning

6. Industri- og byggeplasser med risiko for alvorlige arbeidsulykker

Olje- og gassbransjen

Bygg- og anleggsbedrifter

Store fabrikker