Når det står mellom liv og død

Se for deg at du arbeider på en fiskebåt. Dere er langt fra land og plutselig faller kollegaen din om og blir liggende livløs på dekk. Vet du hva du skal gjøre, og ikke minst: Finnes det en hjertestarter og noen som kan bruke den ombord?

Hvert år blir cirka 3000 mennesker rammet av plutselig og uventet hjertestans utenfor hjemmet, og dødeligheten er høy.

– Det står om minutter hvis noen får hjertestans, sier Fredrik Aasebø, administrerende direktør i Røde Kors Førstehjelp.

– Forskning viser også at sannsynligheten for å overleve hvis du har fått hjertestans faller med syv til ti prosent for hvert minutt som går hvis pasienten ikke mottar noen behandling. Det er kombinasjonen hjerte- og lungeredning og bruk av hjertestarter som redder liv. Derfor er sjansen stor for å dø hvis du befinner deg et sted hvor de rundt deg ikke kan livreddende førstehjelp og det ikke finnes en hjertestarter tilgjengelig, tilføyer han.

Jevnlige oppdateringer

Førstehjelpskunnskaper er ferskvare. Derfor anbefaler Arbeidstilsynet at alle arbeidsplasser til en hver tid har trente førstehjelpere, og at de får jevnlig oppfriskning av førstehjelpskunnskapen sin med 12 til 18 måneders mellomrom.

– Slike kurs handler også om å senke barrierene for å ta ned hjertestarteren fra veggen og tørre å bruke den hvis det blir nødvendig. Derfor anbefaler også vi at man både anskaffer hjertestarter og sørger for å avholde jevnlige kurs i hjerte- og lungeredning, sier Aasebø.

Klikk HER for å lese mer om førstehjelpskurs. 

Alle fartøy har hjertestarter

Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS (KJGS) har stort fokus på sikkerhet om bord, og sørger til enhver tid for at sjøfolkene har nødvendig verneutstyr tilgjengelig for å forhindre ulykker.

– Dessverre er det noen forhold man ikke kan gardere seg mot. Blant annet hjertestans. Våre mannskap har alle regelmessig opplæring i førstehjelp, inkludert hjerte- og lungeredning. Det er viktig for å opprettholde sirkulasjonen av blodet i kroppen og tilføre oksygen til pasienten. Men hvis det er snakk om hjertestans er det optimale at man både kan hjerte- og lungeredning og har kunnskap om hvordan man bruker hjertestarter. Det øker sannsynligheten for overlevelse, og derfor valgte vi allerede i 2013 å utstyre alle våre skip og kontorer med hjertestartere fra Røde Kors Førstehjelp, sier Johnny Martinussen, innkjøpssjef hos KGJS.

Tilbakemeldingene fra skipene har utelukkende vært positive, og fordelene med dagens hjertestartere, av den typen som Røde Kors Førstehjelp tilbyr, er at de er enkle å bruke siden de forteller i detalj hva man skal gjøre. De er dessuten også både robuste og nærmest vedlikeholdsfrie.

– Jeg vil absolutt anbefale å investere i hjertestarter, da den gir en ekstra trygghet for de som er ombord hvis noe skulle skje mens man er langt til havs, fortsetter Martinussen.

 

Et land med lange avstander

– Det er forbilledlig hvordan KJGS er rustet til å kunne takle hjertestans. Mange andre aktører som for eksempel den norske fiskeflåten vår bør nok lære av dem. Hvis ulykken først er ute og kollegaen din faller livløs om blir de ti tusen kronene en hjertestarter koster en liten pris å betale hvis det er det som skal til for å redde livet til kollegaen din, understreker Aasebø i Røde Kors Førstehjelp.

I de to nordligste fylkene våre finnes det bare tre sykehus, et i Tromsø, et i Hammerfest og et i Kirkenes. Med nærmere 50 mil mellom sykehusene er det ekstra viktig med lokal beredskap i form av hjelpemidler og kompetanse som bidrar til at pasienter med hjertestans kan overleve og holdes i live til de får medisinsk hjelp.

– Mange av havbruksanleggene langs kysten ligger også langt unna sykehus. Veldig mange av dem har allerede kjøpt inn og utstyrt anleggene sine med hjertestartere som en naturlig del av førstehjelpsberedskapen. Men helt uavhengig av avstander burde det å ha hjertestarter være obligatorisk på alle arbeidsplasser, for det handler jo om å ta vare på det aller viktigste vi har, nemlig livet, sier Aasebø til slutt.   

Klikk HER for å se vårt utvalg av hjertestartere. 

Av Tom Backe.